dijous, 7 de setembre del 2017

Formació del professorat

SECUNDÀRIA           Relaxació

Treballar conjuntament amb altres
Qualsevol massatge és agradable i relaxa, gairebé de forma instantània, la zona que toquem. A més, establir contacte físic entre els diferents components del grup fa que s’estableixi una nova forma de comunicació no verbal, potser desconeguda per a alguns, però que de seguida relacionen com una cosa tremendament suggestiu. Aquest massatge es practica amb la punta dels dits i bàsicament a la cara, cuir cabellut i clatell. Un company es col·loca darrere l’altre que pot estar assegut i li fa el massatge per tot el cap. Es pot fer donant suaus tocs o fent petits cercles amb els dits. Dura uns minuts. També es pot posar música relaxant. Passat aquest temps, canviar-se amb el company.
Cooperar  amb altres, col·laborar i ajudar-se entre persones que comparteixen ideals, és l'eina perfecta per aconseguir propòsits, somnis i construir alternatives enmig d'una societat que absorbeix i condiciona el nostre comportament i forma de vida.


SECUNDÀRIA          Ecologia integral

Vecinos de Valdebernardo hacen guardias nocturnas para salvar a una familia de patos

En el barrio de Valdebernardo, en Vicálvaro, no hay patitos feos. Tampoco un grupo de cisnes protectores. Los salvadores en esta historia con matices de cuento son los vecinos del bulevar de Indalecio Prieto, que espontáneamente se han organizado para socorrer a una pequeña familia de patos amenazada de muerte. Un mes y medio después de nacer, y ante sus dificultades para sobrevivir, les nutren de comida y hacen guardias nocturnas hasta que puedan valerse por sí solos. Esta suerte de ángeles de la guarda surgió accidentalmente, casi como su amor por las crías. Según narran los vecinos de la zona, comprobaron cómo la madre de los patitos no terminaba de criar a su bandada. Pese a cuatro intentos en los últimos cuatro años, siempre morían. El barrio rápido les adoptó y asumió como sus mascotas. 
                                                        LINK: Familia de patos en Valdebernardo

“És molt noble assumir el deure de tenir cura de la creació amb petites accions quotidianes, i és meravellós que l'educació sigui capaç de motivar-les fins a conformar un estil de vida. [...] Aquesta conversió suposa diverses actituds que es conjuguen per a mobilitzar una cura generosa i plena de tendresa (…) També implica l'amorosa consciència de no estar desconnectats de les altres criatures, de formar amb els altres éssers de l'univers una preciosa comunió universal. ” Laudato si, 211,220. Papa Francesc




Relaxació amb sons de la natura

En els entorns naturals es poden escoltar tota una bateria de sons ambientals que no només ens ajuden a aconseguir un estat de calma, sinó que aconsegueixen tele transportar-nos a llocs molt més afables i tranquils dels que ens trobem en realitat. Us convidem a escoltar uns minuts de sons de la natura. Simplement pel gust de relaxar-se, de començar el dia amb una bona energia. Sons àgils però tranquils, que ens aporten minuts relaxants, portant-nos a la ment aquest particular olor a terra mullada i projectant en nosaltres el color dels paisatges. Deixeu-vos transportar per ells i gaudiu del moment. 




SECUNDÀRIA                  Emocions

L'escola que reemplaça els càstigs per la meditació

A l'escola Robert W. Coleman, a Baltimore (Estats Units), el saló de càstig és un lloc acollidor, tranquil, es respira calma. No hi ha cadires ni pupitres. Ni un sol llibre. Alberga coixins encoixinats de color porpra, molts coixins, escampats pel pis de forma aleatòria. Els nens que van allà (obligats, això sí) s'asseuen sobre ells, creuen les cames i adquireixen una posició amb l'esquena ben dreta i les mans sobre els genolls flexionats. Llavors, amb els seus ulls ben tancats, comencen a meditar. És el mètode innovador que aquesta escola de primària empra per castigar els estudiants que no responen a les normes de comportament i convivència. Ja no hi ha càstigs: només meditació i molta pau. Els beneficis de reemplaçar els càstigs amb aquestes tècniques són visibles: millora la memòria i la salut mental, incrementa la concentració, redueix l'estrès i l'agressivitat. (veure el vídeo).



Conviure amb un mateix: diàleg interior
El silenci interior

Comença per sentir la teva respiració, tranquil·la, calmada...No facis res, només sent la teva respiració...cada cop més tranquil·la, més calmada, permet que el teu cos respiri lliurement sense forçar la respiració ni intentar controlar-la. A partir d’aquest moment mentalment demana a les parts del teu cos que es relaxin escoltant el teu silenci interior. Permet que la pau del teu silenci s’estengui al coll, a les espatlles, als braços, les cames i la resta del cos...silenci...pau.... Silenci i pau...relaxa’t... Escolta només el silenci dins teu, al teu voltant, només existeix el silenci. I sent el teu cos molt relaxat, molt descansat, que s’omple d’energia i vitalitat alhora que es manté més calmat i relaxat. (mantenir un minut en silenci) Ara inspira lenta i profundament de nou i sent que et tornes cada cop més conscient del teu entorn, començant a notar els sons , les olors i les sensacions físiques. Espira i obre els ulls sentint-te relaxat, regenerat, ben despert , sentint-te millor que abans i en forma per començar el teu dia.

El silencio es busca, el silencio es viu, el silencio s’estima: només cal mirar l'interior i deixar-se endur pel vent suau de l'Esperit, per la brisa suau de la respiració; només cal mirar l'interior i adonar-se’n de la seva presència.





SECUNDÀRIA   Conviure amb els altres: confiem en els altres

Dibuixem junts

Per parelles, asseguts l’un al costat de l’altre, amb un full i un sol llapis. Sense parlar agafen els dos junts el llapis i dibuixen en comú una casa, un arbre i un gos. Signen el dibuix junts, sense parlar. Sense posar-se d’acord prèviament, tots dos qualifiquen el dibuix amb una nota i l’escriuen a peu de pàgina. Tota l’activitat es fa en silenci.
Un cop finalitzat es fa una valoració amb el grup classe, comenten com ha anat; la facilitat o dificultat de realitzar un dibuix en comú. Si han observat tibantor i si un ha conduït a l’altre, o si s’ha fet primer un ara l’altre, o res d’això.
Confiar en algú és un acte de fe, no podem assegurar en un 100% que l'altra persona no ens decebrà ni ferirà, també perquè moltes vegades es barregen les pròpies expectatives personals que tenim de l’altre. Malgrat això, saber que podem confiar en l'altre ens farà sentir-nos segurs, estimats i compresos.




PRIMÀRIA       
MIREM EL MÓN
Dia mundial contra el treball infantil
Muhammed, 12 anys. Treballa en una fabrica de maons a Najaf, Iraq.

Avui 12 de juny és el dia mundial contra el treball infantil i aprofitant aquesta data es fa una crida sobre el dret que tenen els nens a ser protegits del treball infantil i de la violació dels seus drets humans fonamentals. Els nens solen ser les primeres víctimes dels conflictes i les guerres, quan les escoles són destruïdes i els serveis bàsics són interromputs. Molts nens són desplaçats o refugiats en altres països, i són particularment vulnerables a la tracta i al treball infantil. Milions de nens es troben en situació de treball infantil i la única cosa que podem fer nosaltres és conèixer aquesta situació i dir ben fort: nosaltres no hi estem d’acord!!!!!


RESPIRA
Els moments feliços
La vida està feta de petits moments i records feliços que la converteixen en un bonic viatge. Avui us proposem un petit viatge pel curs que s'acaba. Tanqueu els ulls i respireu profundament. Avui farem memòria i recordarem algun dia feliç que heu tingut al cole durant aquest curs. On estaves? A la classe, al pati,? Què estaves fent? Amb qui estaves? Perquè estaves content? Te’n recordes? Doncs ara que ja saps quin es el dia més FELIÇ que has tingut en el cole aquest curs deixa que els sentiments de felicitat t’envoltin durant un minut...En silenci
Obre els ulls i comparteix amb els teus companys com va ser el aquest dia.

CANTA

Am I to believe? / He de creure?  - Hillsong United
                                                               (Fragment)
Perquè he sentit la freda pluja córrer per la meva cara
He vist al sol aixecar-se mentre la nit es torna dia
He sentit el riure dels nens en jugar
Però sobretot, només visc per dir que ...
Crec en l'amor de Déu

Les persones que han escrit aquesta cançó creuen en Déu a través de la natura i també a través de les persones (el riure dels nens, l’interior de les persones…). Creuen perquè veuen la pluja , veuen com la nit es torna dia i apareix el sol...
I tu? Què creus? Quines coses de la natura ens fan pensar en que existeix Déu?






EDUCACIÓ INFANTIL

El secret del globus

Un dia Déu va posar un globus a la terra perquè tots els que volguessin pujar al cel a veure’l poguessin fer-ho. El globus era enorme i hi podien cabre fins a cent persones. Van ser molts els grups que van voler pujar-hi. Es van formar llargues cues. Però quan el globus era ple de persones llestes per volar, no hi havia manera que el globus s’aixequés del sòl.
Ho van provar tot; des d’omplir el globus amb aire molt calent fins a donar saltets per impulsar-lo, però no hi va haver manera.
Al final, tots van pensar que aquell globus no funcionava. Fins que va arribar un altre grup de persones que només pujar-hi, van pujar al cel amb la velocitat d'un llamp.
Quan van baixar de veure Déu, els altres grups van tornar a intentar pujar, però el globus no es va aixecar ni un pam de terra. Una altra vegada havia deixat de funcionar. Ràpidament van anar a preguntar al grup de persones que havia aconseguit pujar al cel què és el que havien fet perquè el globus funcionés. I ells van respondre:
- L'únic que hem fet ha estat estimar-nos com a germans. Aleshores el globus ha pujat com un coet cap al cel.
Des d'aquest moment, tots els grups de persones que volien anar al cel per veure Déu s'havien d'estimar com a germans. Només així el globus podia funcionar.  



Bon dia Jesús

Senyor Jesús, a qui tant estimo, t'ho demano avui com cada dia:
si us plau, ensenya'm a estimar, per a que jo també sàpiga estimar.
 Amén


Atenció!!!

Tanqueu els ulls i respireu tranquil·lament. Avui farem memòria i recordarem algun dia feliç que hem tingut al cole. On estaves? A la classe, al pati,? Què estaves fent? Amb qui estaves? Perquè estaves content?
Pensa en el dia més FELIÇ, el millor dia...
Deixar un moment de silenci...
Ja el tens?